Επίσκεψη του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στο Γεωπάρκο Τροόδους και στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεδουλά, 18 Ιουλίου 2016

Σημαντικός πυλώνας των μεταρρυθμίσεων που προωθούνται από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης στον τόπο μας, είναι η παροχή πολλαπλών ευκαιριών εκπαίδευσης και ενίσχυσης των μαθησιακών εμπειριών μαθητών, εκπαιδευτικών αλλά και όλων των εμπλεκομένων στη μαθησιακή διαδικασία, στη βάση της διασύνδεσης της μη-τυπικής με την τυπική εκπαίδευση με στόχο την μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των μαθησιακών αποτελεσμάτων, αλλά και της διαμόρφωσης ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, οι οποίοι θα δρουν με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και τη διαμόρφωση αειφόρων κοινωνιών.



Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, συστηματικά και μακροπρόθεσμα, μέσα από την υλοποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με επίκεντρο την Αειφόρο Ανάπτυξη, δίνει ιδιαίτερη σημασία στην προώθηση της Εκπαίδευσης του Περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης τόσο στην τυπική εκπαίδευση, μέσα κυρίως από την ενσωμάτωση του Αναλυτικού Προγράμματος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη με επίκεντρο τη διαμόρφωση του Αειφόρου Σχολείου όσο και στην μη-τυπική εκπαίδευση με τη δημιουργία του Κρατικού Δικτύου Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
 
Δεδομένης της σημασίας που αποδίδεται σε διεθνές και εθνικό επίπεδο στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, ως βασικής συνθήκης για την διασφάλιση της ποιότητας στην εκπαίδευση, αλλά και ως παράγοντα διασφάλισης της ανάπτυξης και εξέλιξης των ανθρώπινων κοινωνιών στη βάση τη διασφάλιση της οικολογικής ακεραιότητας, της κοινωνικής αλληλεγγύης, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του σεβασμού στη διατήρηση της ζωής, στην αντιμετώπιση της φτώχιας, την διατήρηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού επισκέφθηκε στις 18 Ιουλίου 2016 διάφορες περιοχές και πεδία του Γεωπάρκου Τροόδους με στόχο την εξέταση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων αξιοποίησης των κτηριακών υποδομών του Γεωπάρκου, για ενίσχυση και επέκταση των παρεχομένων περιβαλλοντικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, στο Τρόοδος, μέσω του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεδουλά.
 
Η συγκεκριμένη επίσκεψη, η οποία αποτελεί την πρώτη από μια σειρά επισκέψεων του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού, σε χώρους και πεδία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, αλλά και σε τοπικές κοινότητες που υλοποιούν προγράμματα εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα, πραγματοποιήθηκε με γνώμονα τη συζήτηση και την αναζήτηση στο πλαίσιο της συνεργασίας με όλους τους εμπλεκομένους φορείς, που δραστηριοποιούνται στην περιοχή του Γεωπάρκου Τροόδους, νέων προγραμμάτων για την ανάδειξη της οικολογικής, πολιτιστικής και γεωλογικής του σημασίας, την προώθηση καινοτόμων δράσεων ανάπτυξης περιβαλλοντικής και δασικής συνείδησης, την γνωριμία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και ευρύτερα του συνόλου των πολιτών με τους οικισμούς και τις κοινότητες του Τροόδους.
 
Ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κώστας Καδής, συνοδευόμενος από την κ. Αραβέλλα Ζαχαρίου Συντονίστρια Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί από τη Διευθύντρια της Αναπτυξιακής Εταιρείας Τροόδους κ. Κλέλια Βασιλείου στους χώρους του Κέντρου Επισκεπτών του Γεωπάρκου Τροόδους, να επισκεφθεί την Τράπεζα σπερμάτων και το Βοτανικό Κήπο του Αμιάντου του Τμήματος Δασών και να καταλήξει στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεδουλά του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, όπου συνομίλησε με το Κοινοτικό Συμβούλιο Πεδουλά για επιπρόσθετες ενέργειες και δράσεις που μπορούν να αναπτυχθούν μέσα από το συγκεκριμένο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την αναζωογόνηση της Κοινότητας.
 
Απώτερη επιδίωξη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού είναι κατά τη νέα σχολική χρονιά να προσφερθούν μια νέα κατηγορία περιβαλλοντικών εκπαιδευτικών μη-τυπικής εκπαίδευσης με στόχο την ανάδειξη της ομορφιάς του Γεωπάρκου Τροόδους, την καλλιέργεια της αγάπης και του σεβασμού για την προστασία και τη διατήρηση του, την ανάπτυξη του αισθήματος της ευθύνης μας και τη σημασία της ενεργούς συμμετοχής μας στην προστασία και διατήρηση του φυσικού, πολιτιστικού και γεωλογικού μας πλούτου, ως παραγόντων διασφάλισης της αειφορίας μιας περιοχής και ενός τόπου. Τα προγράμματα αυτά θα ενταχθούν οργανικά στα υφιστάμενα περιβαλλοντικά εκπαιδευτικά προγράμματα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεδουλά και οι νέοι εκπαιδευτικοί χώροι (κέντρο ενημέρωσης Γεωπάρκου, Τράπεζα σπερμάτων, μεταλλείο Αμιάντου κ.λπ.) πρόκειται να αποτελέσουν πεδία μελέτης και βιωματικής μάθησης των μαθητών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων.
 
Σημειώνεται ότι τόσο τα νέα προγράμματα, όσο και τα προσφερόμενα κατά τη νέα σχολική χρονιά θα προσφέρονται διαφοροποιημένα και σε άλλες ομάδες ειδικού ενδιαφέροντος πέραν των μαθητών και των εκπαιδευτικών, όπως επίσης θα προσφερθούν σε ετήσια βάση σε γονείς και παιδιά, όπως επίσης και σε οικογένειες.