Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Γνωρίζω την Αγροτική ζωή μέσα από γεωργικά προϊόντα»
Το Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αθαλάσσας εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα «Γνωρίζω την Αγροτική ζωή μέσα από γεωργικά προϊόντα». Το πρόγραμμα απευθυνόταν σε παιδιά 3-4 χρονών και τους γονείς τους και σκοπός ήταν η επαφή με την αγροτική ζωή μέσα από δραστηριότητες παραγωγής προϊόντων με αειφόρο προσανατολισμό και εφαρμογή στην καθημερινή τους ζωή.Κατά την διάρκεια του προγράμματος, οι οικογένειες πέρασαν από τέσσερις σταθμούς.
Στον πρώτο σταθμό τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να μυρίσουν αρωματικά φυτά και να παρακολουθήσουν τις πεταλούδες και τις μέλισσες που τρυγούσαν το νέκταρ και τη γύρη από τα άνθη. Έμαθαν για τα είδη της μέλισσας, την κυψέλη, την κηρήθρα, το μέλι και τον βασιλικό πολτό. Μέσα από δραματοποίηση έγιναν μελισσούλες, πήγαν από λουλούδι σε λουλούδι και «μάζεψαν» γύρη, χόρεψαν τον χορό της μέλισσας για να ειδοποιήσουν τις υπόλοιπες μέλισσες της κυψέλης πού υπάρχει μεγάλη ποσότητα ανθισμένων λουλουδιών. Έμαθαν για την ανάγκη προστασίας και διατήρησης των εντόμων στον κήπο και μελέτησαν το Ξενοδοχείο Εντόμων. Τέλος, το κάθε παιδί έφτιαξε το δικό του ξενοδοχείο εντόμων, χρησιμοποιώντας υλικά του δάσους.
Στον δεύτερο σταθμό μέσα από το παιχνίδι της αφής αναγνώρισαν μέσα στο κλειστό κουτί, βάζοντας το χέρι στην τρύπα, το αλεύρι, το πουργούρι, το παξιμάδι, τον τραχανά και τα μακαρόνια, όλα προερχόμενα από το σιτάρι, θέλοντας να δώσουμε έμφαση στο σποράκι και στην ανάπτυξή του. Στη συνέχεια, τα παιδιά σειροθέτησαν εικόνες που παρουσίαζαν τα στάδια ανάπτυξης της ντομάτας, με στόχο να κατανοήσουν τον κύκλο ζωής των φυτών. Τέλος, μέσα στο θερμοκήπιο, το κάθε παιδί έβαλε χώμα στη γλάστρα που έφερε από το σπίτι, φύτεψε σποράκια, τα πότισε και ανέλαβε την ευθύνη να συνεχίσει να φροντίζει τα σποράκια του στο σπίτι.
Στον τρίτο σταθμό παιδιά και γονείς έγιναν αγρότες φτιάχνοντας λαχανόκηπο με τη μέθοδο της υδροπονίας. Μελέτησαν τα φυτά στο πεδίο της Αθαλάσσας και αφού καταλήξαν στο τι χρειάζεται ένα φυτό για να αναπτυχθεί, αξιοποίησαν μπουκάλια νερού πλαστικά, τα έβαψαν ώστε οι ρίζες να είναι προστατευμένες από τις ακτίνες του ήλιου, πρόσθεσαν νερό με ιχνοστοιχεία και φύτεψαν τα λαχανικά τους . Οι γονείς συμμετείχαν στη δραστηριότητα και ενημερώθηκαν για τα οφέλη της υδροπονίας και για το πως μπορούν με απλά μέσα να φτιάξουν ένα σύστημα καλλιέργειας στο μπαλκόνι τους.
Στον τέταρτο σταθμό υπήρχε ένας πάγκος λαχαναγοράς και τα παιδιά κλήθηκαν να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα προϊόντα καθώς και τα φυτά από τα οποία προέρχονται. Αφού ονόμασαν τα προϊόντα, με την βοήθεια οπτικών βοηθημάτων, τα παιδιά αντιστοίχισαν τα προϊόντα με τα μέρη του φυτού που τρώγονται από τον άνθρωπο (καρπός, ρίζα, φύλλο, σπόρος, βλαστός, άνθος). Ακολούθως, τα παιδιά και οι γονείς παρακολούθησαν την διαδικασία παρασκευής ροδοστάγματος με παραδοσιακό αποστακτήρα (λαμπίκκο) και παρασκεύασαν το δικό τους ροδόσταγμα με τη βοήθεια εκπαιδευτικών αποστακτήρων αλλά και με την χρήση απλών οικιακών σκευών.