Διήμερο Επιμορφωτικό Σεμινάριο: «Αειφορία και Εκπαιδευτικοί Οργανισμοί: Ηγεσία, Στρατηγική και Μετασχηματισμός» στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου AELIA, 18-19 Μαρτίου 2025

Στις 18-19 Μαρτίου 2025, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το διήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο «Αειφορία και Εκπαιδευτικοί Οργανισμοί: Ηγεσία, Στρατηγική και Μετασχηματισμός», στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου ‘AELIA - Applying a multi-stakeholder and whole-institutional approach to education for sustainability’.
Το σεμινάριο διοργανώθηκε από την Μονάδα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΠΑΑ), του Υπουργείου Παιδείας Αθλητισμού και Νεολαίας, σε συνεργασία με τον οργανισμό CARDET, και απευθυνόταν σε διευθυντές/διευθύντριες εκπαιδευτικούς δημόσιων σχολείων όλων των βαθμίδων, σε στελέχη εκπαίδευσης και εκπαιδευτές/εκπαιδεύτριες άλλων οργανισμών τυπικής και μη-τυπικής εκπαίδευσης.
Η επιμόρφωση προσέφερε έναν συνδυασμό θεωρητικής κατάρτισης και πρακτικής εφαρμογής, ενδυναμώνοντας τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες στην ενσωμάτωση της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) στον σχεδιασμό και στη λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων και οργανισμών. Η πρώτη μέρα ξεκίνησε με την παρουσίαση του ευρωπαϊκού έργου AELIA και της συμβολής του στην προώθηση της ολιστικής προσέγγισης στην εκπαίδευση. Στη συνέχεια, ακολούθησε παρουσίαση από την Προϊσταμένη της Μονάδας ΕΠΑΑ, Δρ Αραβέλλας Ζαχαρίου, η οποία ανέλυσε πώς η ολιστική προσέγγιση μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός μετασχηματισμού εκπαιδευτικών οργανισμών προς την αειφορία. Η μέρα ολοκληρώθηκε με εργαστήριο πρακτικής εφαρμογής του συστημικού πλαισίου της Ολιστικής Προσέγγισης στην ΕΑΑ, όπου παρουσιάστηκε η περίπτωση του Yakage High School, ως πρότυπο εφαρμογής της ολιστικής προσέγγισης στην ΕΑΑ, με έμφαση στη συνεργασία με την κοινότητα, τη βιωματική μάθηση και τις διεθνείς ανταλλαγές.
Η δεύτερη μέρα αφιερώθηκε σε βιωματικά εργαστήρια, δίνοντας στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις στην πράξη:
- Από το Όραμα στην Αποστολή: Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες διαμόρφωσαν δηλώσεις οράματος και αποστολής για τους οργανισμούς τους, βασισμένες σε αξίες και μακροπρόθεσμους στόχους αειφορίας.
- Χαρτογράφηση Δράσεων: Αξιοποιώντας το πλαίσιο της Ολιστικής Προσέγγισης και μέσα από το πρίσμα των τριών πυλώνων της αειφόρου ανάπτυξης (οργανωσιακός, παιδαγωγικός, κοινωνικός), αναλύθηκαν και καταγράφηκαν δράσεις αειφορίας που ενισχύουν την κοινωνική συνοχή, καινοτομούν παιδαγωγικά και διαμορφώνουν αειφόρες οργανωσιακές δομές.
- Παρακολούθηση και Βελτίωση Πλάνου Αειφορίας: Μέσα από οργανωμένες διαδικασίες αυτοαξιολόγησης, αναδείχθηκαν τα δυνατά σημεία, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για βελτίωση των υφιστάμενων πλάνων αειφορίας, με σκοπό τη συνεχή και δυναμική εξέλιξη του κάθε οργανισμού στο πεδίο της αειφόρου ανάπτυξης.
Με την ολοκλήρωση του διήμερου σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες αποχώρησαν με πρακτικά εργαλεία, σχετικά με τον σχεδιασμό ενός πλάνου αειφορίας βασισμένο στις ανάγκες του εκπαιδευτικού ιδρύματος που εκπροσωπούν, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στον αειφόρο μετασχηματισμό του.
Στις επόμενες δράσεις του έργου συμπεριλαμβάνονται διαδικτυακά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και πολίτες που ενδιαφέρονται να σχεδιάσουν δράσεις σε συνεργασία με την κοινότητά τους.